2012. november 24., szombat

2011. április 1-3, Prága (egy hiánypótló bejegyzés)

Na hát még ilyet?! Nagy hanyagságomban elfelejtettem írni a prágai utunkról, és csak most vettem észre. Ezerbocsi, ha valakinek esetleg hiányzott.
Öcsém születésnapjához közeledvén úgy döntöttünk, hogy idén rendhagyó módon utazást ajándékozunk a legénynek: mivel ritkán mennek nyaralni, gondoltuk jól fog esni egy kis kirucc. Első körben egy wellness hétvégére gondoltunk, valami olyan helyen amire tényleg azt mondják majd, hogy hű meg haa, de végül arra jutottunk, hogy tudtam hogy Prágába szívesen menne az ünnepelt, na meg persze mi is, és a keretösszegből mindannyian el tudnánk utazni, nemcsak ők. :)
Az utazás eleje természetesen kalandosra sikerült, ez az előző évi spanyol mizéria után már szinte meg sem lep: Brno mellett megállt az autónk, és ott kellett éjszakáznunk emiatt. A hamar megtalált autószerviz, szállás és étterem csak dicshimnuszt érdemel - az itthoni autószerelőnk már kevésbé, mert mint kiderült, ő volt - khm - hanyag kissé, és ez okozta a galibát.
Prágába így majd' 1 nap késéssel és majdhogynem lenullázott bankkártyával érkeztünk, de igyekeztünk bepótolni mindent: sörözést, kaját, látnivalókat. A komplett szombat-vasárnap gyaloglással, sörözéssel, evéssel-ivással, gyaloglással, sörözéssel, lanovkázással, sok-sok nevetéssel és sörözéssel telt, szerencsénkre huszonfokban, és nagyon jól éreztük magunkat mindannyian. Nem térnék ki részletesen arra, hogy miket sikerült belepréselni a lerövidült hétvégénkbe, aki nagyon kulturálódni akar, annak nyilván túl kevés, aki meg nagyon sörözni, annak meg túl sok. Prágát a hangulatáért hamar meg lehet szeretni, bár mi nagyon jókor mentünk, nem volt turistadömping, a Károly-híd kényelmesen volt járható, és ami azóta kiderült hogy máskor másképp van: így április elején középen sétálva kiláttunk mindkét oldalra. Nem maradt ki a vár, és a nevesebb templomok és a gyönyörű és fantasztikus óra sem, lanovkáztunk, kilátóztunk, és még szuper játszótér is akadt a gyerekeknek. minden lépésre jut egy-egy csodálkoznivaló: vagy egy díszes cégér, vagy egy művészien festett házfal, vagy éppen egy nyárson forgó, illatozó finomság akadt az utunkba.
Étterem-söröző ajánlót sem írnék, a felkapottabbakat az útikönyv javaslatára elkerültük, mondván nem feltétlen sokkal jobb, az ára viszont a többszöröse a többinek, tulajdonképpen séta közben, nem a belvárosi részen benéztünk egy-egy helyre, és ha szimpatikusnak tűnt, beültünk. Néha adódott egy kis félreértés: felszolgáló megkérdezte (legalábbis úgy tűnt hogy azt kérdezi) hogy jó-e a sör, a fiúk hevesen bólogattak, a következő pillanatban érkezett is újabb két korsó az asztalra, mondjuk nem bánták, elfogyott és még csak drága sem volt. :)

Összességében azt kell mondanom, hogy turistás szemmel Prága jobb hely, mint Budapest. gyalog és villamossal (amiből amúgy ezerféle van, réges-régi és új, skoda!!) bármi megközelíthető (a metró is ott van de azt nem szeretem :D), és az egész város (mármint amerre mi jártunk, de nemcsak a belváros) tiptop egyben van, kulturált és tiszta, a tömegközlekedési eszközöket is beleértve. amellett, hogy a vendéglátóhelyeken sem beszélnek a csehen kívül más nyelven (az autószerelő tudott magyarul, nagy mázli volt!), barátságosak nagyon (kivéve a szállodai étteremben dolgozókat). Prága tényleg egy ékszerdoboz, és a sok turista ellenére sincs túlzsúfoltság - bár lehet hogy a nyári hónapokban más a helyzet. Természetesen a Károly-híd közvetlen környezetében minden drágább, de összességében sokkal olcsóbb hely Prága, mint Budapest. példa: 18 koronás (kb 200 ft) "bkv" jeggyel bárhová el lehet jutni, a szállásunk reggelivel, 4csillagos szállodában feleannyiba került, mintha itthon mentünk volna el egy hasonló kategóriájú hotelbe (57 euro/szoba/éj reggelivel, azaz a két éjszaka volt kb 32 000 Ft). Az étkezés is kevesebb, mint feleannyi: átszámítva 8000 Ft-ot fizettünk mindhárom alkalommal amikor étteremben ettünk, 4 adag főételért, sok korsó sörért, üdítőért, kávéért. Ismétlem: 4 felnőtt és 2 gyermek eszem-iszom került ennyibe, jattal együtt. A sör mindennél olcsóbb: akár boltban veszünk üvegest (100-130 ft/ü), akár étteremben/sörözőben isszuk csapoltan (200-250 ft/korsó), kevesebbet fizetünk mintha üdítőt vagy kávét kérnénk. (bezzeg próbáljunk meg Magyarországon borból vagy pálinkából "jóllakni", rámegy a gatyánk, ugye).

Gyerekekkel (és babakocsival) is teljesen élhető és járható város Prága, és sok mindenre rácsodálkoztak a manók is. Végkimerülésig nézelődtek, szaladgáltak, ettek-ittak ők is: vasárnap délután 5kor indultunk haza, és Dorogon ébredtek este 10kor, majd itthon az ágyban feküdtek le 11kor, és másnap délelőtt fél10ig ment a szunya. :D

Azt mondom, hogy egy kétnapos város, ha az ember a főbb látnivalókra koncentrál, és nem akar mindenhová bemenni. Ha nagyon kultúrálódunk és templomozunk, persze több idő is eltölthető, ha pedig sörtúrára megy az ember (mert vannak ilyen ismerőseim is :D), akkor is talál minden napra valami újat. Szívesen visszamennék majd egyszer, mert tetszett, a látnivalók is, a kaja is, a sör is (pedig nem is szeretem :D), a város hangulata is, lenne még mit megnézni ott helyben, de a környéken is, és vonzereje még az is, hogy közel van... elég közel ahhoz, hogy az ember néha eljátsszon a gondolattal, hogy ugorjunk ki hétvégére a Staropramen hazájába. :)
íme a képek (klikkre nőnek!)